top of page
  • Writer's pictureMartin

Recenzia: Abnett, Dan: Magos

Updated: Aug 17, 2020

Magos od Dana Abnetta je najnovší knižný prírastok vydavateľstva Polaris (originál od Black Library), ktorý predstavuje čitateľom kompletný zoznam prípadov Inkvizítora Gregora Eisenhorna . Okrem zbierky poviedok (12), nájdete v knihe aj úplne nový román (Magos), ktorý slúži ako predohra k poslednej plánovanej trilógií zo sveta Inkvizície od Dana Abnetta (Pariah).

Malá, ale tučnučká kniha v sebe skrýva 626 strán a o preklad (z anglického originálu) sa postaral Marek Hrnčíř. Magos vyšiel 2.4.2020.

Magos je 7 knihou, ktorá vykresľuje temný svet 41. milénia v univerze Warhammer 40.000

očami najváženejšieho a najnebezpečnejšieho rádu ľudstva - Inkvizície.

V prvej trilógii (Xenos, Malleus, Hereticus) musel Inkvizítor Gregor Eisenhorn čeliť nebezpečným nepriateľom Impéria, ktorí infiltrovali najmocnejšie sféry spoločnosti a tajne ťahali za nitky moci. Eisenhorn musel prekročiť vlastný tieň, čo ho doviedlo ku tenkej hranici medzi vierou a kacírstvom. Kde je hranica, ktorú nesmie prekročiť žiadny zo služobníkov Boha Emperora?

V druhej trilógii (Ravenor, Ravenor: Návrat, Ravenor: Odpadlík) sa ako hlavná postava objavuje Inkvizítor Gideona Ravenor, žiak Gregora Eisenhorna. Ten utrpel závažne poranenia, ktoré jeho telo naveky poznamenali. Zdrojom jeho moci, je však jeho myseľ a tak uzavretý v kresle, ktoré ho udržuje pri živote, bojuje proti arcinepriateľovi ľudstva.

Magos je kniha, ktorá dopĺňa svojimi poviedkami hluché miesta v predchádzajúcich trilógiách, odhaľuje čitateľom zaujímave informácie zo života hlavných postáv trilógií a tiež završuje boj Gregora Eisenhorna proti jeho odvekému nepriateľovi.

Poviedky, ktoré v knihe nájdete, sa z počiatku tvária ako keby medzi sebou vôbec nesúviseli. Oproti pôvodným trilógiám ponúkajú nový pohľad na nekonečný konflikt medzi ľudstvom a silami Chaosu. Je to pohľad obyčajných ľudí žijúcich v preľudnených mestách, ktorých jediná snaha je prežiť do ďalšieho rána. Temná atmosféra sála z každej stránky knihy. V každej poviedke sa mieša beznádej chudoby s povrchným pozlátkam bohatých. Dobro a zlo sa prelievajú ako voda v pohári a nie je vždy jasné, kde je medzu týmito pojmami hranica, či bariéra. Niektoré poviedky by sa smelo dali označiť ako detektívky, či horory. Samozrejme nechýbajú ani šťavnato opísané akčné pasáže. Tempo príbehov je skvelé. Poviedky sú z rôznych časových línií a na zorientovanie sa nám slúži praktická časová os a odporúčané poradie čítania od autora. V príbehoch sa stretávame s niektorými známymi postavami a tiež sa zoznamuje s novými. Poviedky sa čítajú svižne a ani sa nenazdáte a pred vami sa objaví stránka s nadpisom Magos.

Magos je román, ktorý čitateľovi rozpovie príbeh o poslednom boji Inkvizítora Gregora Eisenhorna proti svojmu odvekému nepriateľovi. Práve v tomto románe sa vám začnú objavovať súvislosti z predchádzajúcich poviedok a všetko začne do seba odrazu zapadať. Už dlho som nemal z knihy taký uspokojivý pocit, keď sám čitateľ prichádza na spojenia postáv a udalosti, ktoré sa na prvý pohľad nedali spojiť. Príbeh obsahuje staré známe postavy z predchádzajúcich trilógií, ale aj nové, s ktorými ste mali možnosť zoznámiť v poviedkach. Z môjho pohľadu tento román už nie je len o mocnom Inkvizítorovi a jeho neohrozenej skupine bojovníkov. Román vykresľuje ako celý tento nekonečný konflikt ľudstva s Chaosom vnímajú obyčajný ľudia. Čo si o tom myslia a čo pri tom cítia. Do konfliktu enormných rozmerov sú vrhnuté nové hlavné postavy, ktoré sú jednoducho obyčajne a napriek tomu špeciálne. Autor tak ponúka čitateľovi unikátne spojenie s novými hlavnými postavami. Magos je pekným príkladom, že aj obyčajný človek a obyčajné činy dokážu zmeniť beh udalosti a možno ovplyvniť nekonečný boj dobra a zla.

Magos musím odporučiť každému fanúšikovi pôvodných trilógií. Bavíme sa tu o poctivom zavŕšení epického dobrodružstva, ktoré je zas o niečom inom a podáva starý konflikt novým a zaujímavým spôsobom. Navyše sa jedná o skvelú predohru k novej trilógii od Dana Abnetta s názvom Pariah.

Pre čitateľov, ktorým mená ako Gideon Ravenor alebo Gregor Eisenhorn nič nehovoria, odporúčam začať pôvodnou trilógiou (Xenos, Malleus, Hereticus), pokračovať druhou (Ravenor, Ravenor: Návrat, Ravenor: Odpadlík) a zavŕšiť užasnú jazdu naprieč 41. miléniom knihou Magos.

Magos je úžasná kniha zo sveta Warhammer 40.000.

132 views0 comments

Recent Posts