top of page
  • Writer's pictureMartin

Recenzia: Abnett, Dan: První a jediní

Vydavateľstvo Polaris konečne vypočulo náreky fanúšikov a na pulty kníhkupectiev sa dostalo druhé vydanie prvého dielu populárnej série Gauntovi duchové s názvom První a jediní. Táto kniha bola už nejaký čas beznádejne vypredaná. Konečne si tak môže úplne každý dokončiť svoju zbierku práve týmto chýbajúcim dielom.

Druhe vydania vyšlo 23.7.2020. Kniha má 344 strán. O preklad sa postaral Martin Novák.

Dan Abnett rozbieha knihou První a jediní epický príbeh o obyčajných mužoch, ktorí stratili všetko a jediné čo im ostáva je bojovať a umierať v mene Boha-Emperora. Autor opisuje vojnu z pohľadu obyčajných vojakov Impéria a ich veliteľa - komisára Ibrama Gaunta. Nečakajte neohrozených hrdinov. Skôr sa pripravte na život vojaka, ktorý sa každý deň prediera blatom zákopu, hrá hazardné hry, zháňa lepší proviant, či spomína na svoj minulý život.

Príbeh Ibrama Gaunta a jeho mužov sa odohráva počas veľkolepej križiackej výpravy, ktorá má za úlohu obsadiť Sabbatine svety v Segmentum Pacificus. Tie sú pod nadvládou zradných a skorumpovaných síl hrôzostrašného Chaosu. Komisár Gaunt sa stane veliteľom malej skupiny vojakov, ktorá je svojim počtom len ako kvapka v mori Imperiálnych ozbrojených síl. To týmto mužom však nebráni v tom, aby sa stali najnebezpečnejšími zabijakmi a obávanými katmi nepriateľov Impéria.

Prvá kniha série čitateľovi rozpovie príbeh o vzniku tejto malej armády (Gauntových duchov). Jednotlivé kapitoly vám krásne načrtnú svet nekonečných vojen, smrti a nikdy nekončiaceho utrpenia, ktoré musia vojaci prežívať na vojnovom fronte. Kapitoly rozdeľujú príbeh na súčasnosť a minulosť.

V kapitolách zo súčasnosti sa dozviete viac o svete, v ktorom sa križiacka výprava odohráva. Zoznamujete sa s postavami a hlavne zisťujete, že nie je všetko len čierne a biele. Vnútorné vlastnosti postáv postupne spoznávate a vytvárate si vlastný názor a vzťah. Niektoré si zamilujete, iné budete neznášať. Nepriateľ ľudstva nemusí byť vždy len skazený zradca poškvrnený Chaosom, ale aj ľudské vlastnosti ako pýcha, ctižiadosť, či arogancia. Autor vám tak ukazuje odvrátenú stranu Impéria, kde sú pojmy ako dobro a zlo veľmi relatívne.

Kapitoly, ktoré sa venujú minulosti, vás zas ukazujú kľúčové momenty zo života Ibrama Gaunta. Tieto ho formovali od detstva až po súčasnosť. Čitateľ sa tak stáva akýmsi svedkom, ktorý spolu s Gauntom rastie, vytvára si názor na svet a zžíva sa s jeho rozhodnutiami - dokonca ich pochopíte a rozumiete im.

Na pozadí tohto všetkého sa odohráva zaujímavý príbeh plný akcie, krutosti, intríg a zrady. Samozrejme tam nájdete aj obyčajnú, ľudskú odvahu, česť a úprimnosť. Toto všetko v jednom balíku, ktorý odštartoval veľkolepú sériu.

Aby som len nechválil, aj tu nájdete prvky vystrihnuté ako z akčných filmov. Avšak treba sa opýtať komu to môže v takejto čistokrvnej Warhammer 40.000 záležitosti vadiť? Mne určite nie.

Dan Abnett je majster slova a První a jediní je titul, ktorý je toho jasným dôkazom. Príbeh je plný blata, ostatného drôtu a krvi. Na druhú stranu je aj plný rozhovorov, ktorých myšlienky nie sú len tak do vetra. Knihu mi neostáva nič iné, ako odporučiť. Ak vás zaujíma svet Warhammer 40.000 a túto knihu nemáte - niekde ste spravili chybu. Ak svet Warhammer 40.000 nepoznáte - je najvyšší čas sa do jeho spoznávania pustiť. Lepší štart ste si nemohli želať.

65 views0 comments

Recent Posts

See All