top of page
  • Writer's pictureMartin

Recenzia: Scanlon, Mitchel: Sestup andělů

Do rúk sa mi dostala 6. kniha českého prekladu známej série Horus Heresy (Horovo kacířství) s názvom Sestup andělů. O príbeh sa postaral Mitchel Scanlon a o preklad do českého jazyka Marek Hrnčíř. Kniha obsahuje 320 strán a vyšla 28.5.2020 vo vydavateľstve Polaris.

Príbeh nás zavedie na pralesmi zarastenú planétu Caliban, na ktorej ochraňujú obyvateľov prastaré rytierske rády. Životy prostého ľudu ohrozujú každý deň nebezpečné a dravé šelmy. Ústrednými postavami deja je mladík Zachariel a jeho priateľ Nemiel. Obidvaja sa pridajú k najväčšiemu rytierskemu rádu, ktorý vedie mocný Lion El' Jonson a Luther. Príbeh rozpráva o ceste hlavnej postavy od mladého chlapca až po mocného syna Calibanu. Súčasne opisuje príchod Impéria na tento dávno stratený svet a pripojenie Liona El' Jonsona k Veľkému krížovému ťaženiu.

Dej by sa mohol rozdeliť na tri časti.

Prvá časť sa venuje Zacharielovi v mladom veku a v postavení "žiadateľa". Zisťujeme viac o planéte Caliban a o živote na nej. Vidíme všetko očami obyčajného mladíka, ktorý sa snaží naplniť svoj sen. Zoznamujeme sa s tradíciami Rádu a ešte viac sa ponárame do jeho tajomstiev. Lion El' Jonson vystupuje ako mocná postava s tajuplným pôvodom. V očiach Zachariela je všetko úžasné a všetko sa deje v mene vyššieho dobra.

Druhá časť je o Zacharielovi v postavení rytiera Rádu. Tentokrát už vnímame príbeh trochu kritickým pohľadom hlavnej postavy, ktorá vidí všetko oveľa triezvejšie a s rozmyslom. Spoznávame osobnejšie postavy Luthera a Liona El' Jonsona a ich vzájomný vzťah. Na povrch sa dostávajú ďalšie tajomstvá. Nie je všetko tak ako sa na prvý pohľad zdá. Dočkáme sa aj úskokov a pár prekvapení.

Tretia časť nám rozpovie príbeh o príchode Impéria a jeho dopad na planétu Caliban. Príbeh Zachariela sa zamotáva a dostávame sa do hlavy hlavnej postavy ešte hlbšie. Cítime jeho vnútorný boj, ktorý sa odzrkadľuje aj vo vzťahu synov Calibanu k Impériu. V tretej časti sa konečne objavuje pojem Adeptus Astartes (Space Marines). Lion El' Jonson sa pripája k Veľkému krížovému ťaženiu a vedie svojich Temných anjelov (Dark Angels) do boja v nekonečnom vesmíre.

Na prvý pohľad je jasné, že sa nejedná o priame pokračovanie predchádzajúcich piatich kníh. Tie pojednávali o zrade Vojvodcu Horusa a o prvom veľkom konflikte medzi Légiami Impéria. Táto kniha rozohráva novú partiu v sérii Horus Heresy. Pravda je však taká, že keby nebola v knihe postava Liona El'Jonsona a Impéria, ani nevieme, že sa to tejto série týka. Príbeh je skôr sonda do histórie kapituly Dark Angels, v ktorej nám autor ukazuje korene pochádzajúce ešte z čias pred pripojením k Impériu. Tieto základy nám tiež poukazujú na prvotné náznaky konfliktu v radoch Dark Angels. Tradície a prastarý systém fungovania Calibanu sa bijú s inovátorstvom a zmenami prichádzajúcimi spolu s Impériom. Srdce sváru je na svete.

Samotná kniha je napísaná relatívne dobre, no niečo jej chýba. Plná pozornosť Zacharielovi ukracuje možnosti spoznávať iné postavy a dokonca aj kľúčové charaktery ako Luther, či samotný Lion El' Jonson sú odsunuté na druhú koľaj. Zachariel je zato postava, ktorá sa vám dostane do pamäti a dokonca ju budete veľmi dobre poznať. Časť s Impériom mi prišla veľmi urýchlená a niektoré dôležité momenty boli opísané štýlom "len tak mimochodom, stalo sa...". Časti venované tradíciám a vnútornému svetu Rádu majú tiež dve strany. Milovníci kapituly Dark Angels si prídu na svoje, no bežnému fanúšikovi sci-fi môžu prísť troška nudné. Autor sa samozrejme snaží o vyváženie akčných a pokojných pasáží, no musím úprimne povedať, že sa mu to až tak nepodarilo a pokojných pasáži je tam citeľne viac.

6. knihu zo série Horus Heresy treba vnímať ako začiatok novej vetvy - odbočka, ktorá nás časom zavedie k zrade Horusa iným smerom. Súčasne je to najslabší článok z preložených kníh a prvej pätke sa určite nevyrovná. Na druhú stranu však treba povedať, že ani neurazí a fanúšikovia Dark Angels si prídu na svoje. Záver knihy je samozrejme otvorený a nám neostáva nič iné, ako si počkať na pokračovanie tohto príbehu (v preklade). Fanúšikom série by Sestup andělů nemal do zbierky chýbať no súčasne upozorňujem, že by ste nemali mať od tohto titulu vysoké očakávania. Nebudete sklamaný a možno si tým pádom urobíte chuť na jej pokračovanie.

Zdroj: Vydavateľstvo Polaris, archív autora

123 views0 comments

Recent Posts